خانه 20 | ۩ 20

راهنمای انتخاب ، خرید و فروش ، ساخت و اقامت در خانه ۩

راهنمای انتخاب ، خرید و فروش ، ساخت و اقامت در خانه ۩

خبرها از بازار خرید و فروش مسکن حکایت از رونق شدید «ملک با ملک» دارد.

دلالان مسکن در توضیح این مدل معاملات می گویند:

در بازار فقط کسانی که سابقه ملکی دارند؛ یعنی افرادی که در حال حاضر دارای حداقل یک واحدمسکونی هستند، با یکدیگر خرید و فروش انجام می دهند و گروه اصلی تقاضا؛ یعنی افرادی که برای اولین بار قصد دارند صاحب خانه شدن را تجربه کنند، به خاطر ضعف شدید قدرت خرید مسکن، از بازار محو شده اند! مالکان واحدهای مسکونی از آنجا که برای تعویض ملک خود به تامین پول نقد نیازی ندارند، به راحتی می توانند از بازار مسکن خرید کنند.

کسانی که در این روزها در قالب «تعویض» در بازار مسکن حضور دارند معمولا در یکی از چند دسته زیر خلاصه می شوند که برای هر گروه نکات مهمی باید مدنظر خریدار و فروشنده قرار بگیرد:

۱) تعویض به قصد خرید آپارتمان بزرگتر: این گروه قصد دارد یکی از حساس ترین شکل خرید مسکن را انجام دهد. خرید آپارتمان بزرگتر مشروط است به فروش موفق آپارتمان کوچک تر فعلی!

کسانی که از این مدل استفاده می کنند باید بخشی از پول لازم برای خرید آپارتمان بزرگ تر را به صورت نقد پرداخت کنند.

بهترین راه برای پیمایش توسط این گروه این است که: اول ارزش واقعی ملک کنونی به صورت دقیق تعیین یا برآورد شود تا برمبنای آن، منبع اصلی پول لازم برای خرید آپارتمان بزرگ تر شناسایی شود. سپس حدود قیمت آپارتمان مدنظر برای خرید نیز از طریق جست وجو در بازار باید تعیین شود تا مشخص شود شخص باید چه میزان آورده نقدی جور کند.

این گروه حتما باید قبل از فروش آپارتمان کوچک تر، آپارتمان بزرگ تر را پیدا کند و با فروشنده قولنامه امضاء کند تا خیالش از سقف پرداخت راحت شود و بعد از آن نسبت به فروش دارایی کنونی خود اقدام کند.

۲) تعویض به قصد خرید آپارتمان کوچکتر: این گروه قصد دارد دقیقا عکس خرید گروه اول را انجام دهد، اما این الزاما به معنی حرکت خلاف جهت گروه اول نباید باشد.

کسانی که برای خرید آپارتمان کوچک تر اقدام می کنند معمولا در نظر دارند با پول باقی مانده از فروش ملک اول خود، در جایی دیگر سرمایه گذاری کنند.

این افراد غالبا دچار یک خطای استراتژیک می شوند، به این صورت که آپارتمان کوچک تر را گران تر از ارزش واقعی آن خریداری می کنند، چون در این حالت آنها به اندازه ای بیشتر از مدنظر فروشنده، موجودی دارند و ناخودآگاه اصراری برای گرفتن تخفیف یا جست وجوی کافی برای پیدا کردن آپارتمانی با کمترین قیمت انجام نمی دهند و این کاملا اشتباه است.

۳) تعویض یک ملک با چندملک: پدر خانواده معمولا زمانی که فرزندانش به مرحله ازدواج می رسند، تصمیم می گیرد خانه خود را فروخته و از محل ارزش آن برای خود و فرزندانش آپارتمان تهیه کند. این شیوه برای خانوارهایی رخ می دهد که ملک پدری بزرگی دارند، طوری که با فروش آن قادرند حداقل دو واحدمسکونی میان متراژ تهیه کنند.

به این گروه توصیه می شود هرگز به دلالان ملک قصدی را که از فروش ملک اول خود دارند به صورت صریح اعلام نکنند.

به عبارت ساده تر، اگر شما در ردیف سوم قرار دارید، هرگز به دلال نگویید قصد خرید همزمان دو یا چند واحد مسکونی با فروش ملک خود را دارید.

یادتان باشد هر کدام از واسطه های بازار مسکن در بهترین حالت بیشتر از یک آپارتمان قادر نیستند برای شما خرید کنند!

برای خرید هر آپارتمان، فقط از یک یا چند دلال بهره بگیرید و برای خرید آپارتمان بعدی از اکیپ تازه ای از دلالان کمک بخواهید.

۴) تعویض ملک با غیرملک: گروهی هم در بازار تعویض حضور دارند که هدف آنها خلاصی از آپارتمان به هوای خرید یک خودرو وارداتی یا یک باغ یا باغچه در بیرون شهر است و البته معامله این گروه از حساسیت بالایی برخوردار نیست.

فقط شما جایز هستید بالا بفروشید

در بازار مسکن، گرانفروشی جایز نیست، اما برای دسته ای که قصد تعویض ملک با ملک را دارند بهتر است قیمت پیشنهادی فروش حدود ۱۰ درصد بالاتر از آنچه دلال می گوید، تعیین شود.

تعیین بالای قیمت پیشنهادی فروش همینجوری هم در بازار مسکن رواج دارد، اما برای تعویض باید به گونه ای دیگر رعایت شود.

یادتان باشد در معامله مسکن همیشه جا برای تخفیف وجود دارد، در این حالت اگر مالک آپارتمانی که قصد تعویض آن با آپارتمان دیگر را دارد، برای قیمتی که تعیین کرده جای تخفیف نگذارد، مجبور خواهد بود عملا آپارتمان فروشی طرف مقابل را با گران تر خریداری کند، چون که طرف مقابل قطعا قیمت بالا تعیین کرده و جا برای تخفیف گذاشته بوده است!

شما را دوره نکنند!

دلالان ملک در میز مذاکره نهایی همیشه یک طرف را می گیرند و به حمایت از او می پردازند و طرف دیگر را رها می کنند.

در معاملاتی که خریدار و فروشنده عادی هستند –تعویضی در کار نیست کاملا مشخص است که دلال از چه کسی حمایت می کند (!) اما در موضوع تعویض طریقه حمایت نامشخص است. لذا پیشنهاد می شود فارغ از جوسازی دلالان عمل کنید و مستقل تصمیم بگیرید. هر چند در بنگاه ها هستند دلالانی که توصیه ها و بازاریابی های آنها در مواردی به سود شما تمام می شود.

 

منبعآفتاب

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی