خانه 20 | ۩ 20

راهنمای انتخاب ، خرید و فروش ، ساخت و اقامت در خانه ۩

راهنمای انتخاب ، خرید و فروش ، ساخت و اقامت در خانه ۩

معانی فراز  ،اقاله ،بایع ،بنچاق ، بیع بیعانه  ،بالمناصفه  و  پلاک در زیر توضیح داده می شود.

فراز : تقسیم مال مشاع است توسط ادارات ثبت یا دادگاه ها. برای انجام افراز باید جریان ثبت ملک مورد درخواست به اتمام رسیده باشد ،لیکن نیازی نیست که در دفتر املاک نیز به ثبت رسیده باشد و یا سند مالکیت آن صادر شده باشد .و مادام که مالکانی نسبت به تصمیم واحد ثبتی اعتراض نکرده اند (تا 10 روز پس از ابلاغ تصمیم اداره ثبت) اداره ثبت ،عملیات افراز را انجام خواهد داد . در صورت اعتراض دادگاه شهرستان به دعوی رسیدگی و حکم مقتضی صادر خواهد کرد.حکم دادگاه شهرستان قابل شکایت فرجامی است (براساس مواد 1 و2 قانون افراز وفروش املاک مشاع).  

اقاله : به هم زدن عقد لازم است به تراضی یکدیگر و آن را تفاسخ و تقابل نیز می نامند(ماده 283 ق.م) برای اقاله مدت معین نشده و طرفین می توانند هر وقت بخواهند عقد را اقاله کنند.

بایع : کسی که در عقد بیع غالباً در طرف ایجاب واقع می شود و به مال او به عنوان معوض و مبدل نگاه می شود نه عوض و بدل

بنچاق : اسناد راجع به مالکیت یا نقل و انتقال سابق بر معامله ای که فعلاً انجام می گیرد (ماده 23 آیین نامه قانون ثبت -مصوب 1317)

بیع : (فقه - مدنی)
الف- تملیک عینی است به عوض معلوم (ماده 338 ق.م) شرط بیع این نیست که عوض مبیع پول باشد ،ولی شرط این است که یکی از عوضین به عنوان ثمن داده شود (مفهوم مخالف ماده 464 ق.م ) و این امر بیع را از صلح جدا می کند.
ب- عمل بایع را نیز به تنهایی بیع گویند. بر خلاف معنی بالا(که بیع به مجموع عمل بایع و مشتری گفته می شود)چنانکه در باب وصیت به ایجاب موصی وصیت گفته می شود.استعمال بیع در مواد 92-202 قانون جزا مجاز است نه حقیقت.

بیعانه : (مدنی) مقداری از ثمن است که از باب اطمینان بایع ، از طرف مشتری به او پرداخت می شود ؛ خواه تسلیم مبیع مدت داشته باشد (مانند بیع سلم)، خواه مدت نداشته باشد. ولی آوردن نوعاً مستلزم زحمت و یا هزینه می باشد .

بالمناصفه : نصفا نصف ،به تساوی تقسیم کردن.

پلاک : ورقه فلزی که روی آن شماره مخصوصی را نقر و معمولاً بر سر در خانه ها یا روی اشیا نصف می نمایند.مثل پلاک خانه و پلاک ماشین.سابقاً برای قراء و مزارع پلاک سنگی به کار رفته و در مرکز قریه نصب می شد.اطراف زمین را گویند که در میان آن زراعت کرده باشند و زارعان بربالای آن آمد و شد کنند تا زراعت پایمال نگردد و آب در زمین بایستد. بلندی گرداگرد زمین کاشته شده.


منبع:  اتحادیه مشاورین املاک مشهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی